Menu
Must Read / Q&A

Help! Mijn peuter/kleuter eet niet op school!

Een brooddoos die vol boterhammen terugkomt of dagelijks de met-liefde-gesneden-fruitjes ’s avonds in de vuilbak gooien, doen de mama’s of papa’s soms fronsen en algauw stelt zich de vraag: ‘Wat eten onze kindjes nu eigenlijk tijdens een hele schooldag?’

Mama Dora (35 jaar)

Terug naar school gaan, was een hele aanpassing. Wennen aan de nieuwe klas, wennen aan de juf en wennen aan alles wat daarbij komt. Gewone dingen als boterhammen eten en voldoende water drinken, lijken plots niet meer vanzelf te gaan. Lily’s brooddoos komt bijna dagelijks onaangeroerd terug. Het fruitje om 10uur mag enkel aardbeien zijn, wat ondertussen wel heel moeilijk wordt om aan te houden. Hoe zorg ik ervoor dat Lily voldoende eet en wat variatie krijgt in haar dagelijks fruitje?

Eten is voor veel peuters en kleuters nog een moeilijke opdracht. Elke maaltijd ziet er steeds een beetje anders uit en smaakt ook niet geheel hetzelfde. Ook de plaats waar we die maaltijd opeten, verandert heel vaak. Bij meter is het erg rustig, zegt Lily. Ook bij mama en papa is het tafelmoment gezellig. Maar wanneer mama gehaast is of wanneer de boterhammen in een drukke klas gegeten worden, lukt het Lily niet. De boterhammen in haar brooddoos smaken plots heel anders, waardoor het allemaal een beetje eng wordt. Al die verschillende fruitjes die ze elke dag mee krijgt, kent Lily nog onvoldoende, waardoor ze het gevoel heeft dagelijks extra dapper te zijn en te proeven.

Hoe pak je dit aan?

  • Betrek je kind bij de voorbereidingen.

Een lunch is niet enkel een tafelmoment. Het start bij de keuze wat er in die brooddoos beland. Het gaat over de aankoop van die producten en het bereiden ervan.

Neem daarom jouw peuter/kleuter eens mee naar de winkel. Wat een keuze! Welke fruitjes zien er het mooist uit? Wat zou die knuffel ‘Meneer Konijn’ in zijn brooddoos willen? Enkel boterhammen of misschien ook een wortel of wat komkommer?

  • Doe het voor.

Eet in het weekend eens de boterhammen uit een brooddoos en een fruitje uit een snackdoosje. Lukt het om dat doosje helemaal zelf open te krijgen?

  • Maak het plezierig.

Gebruik het spel en de magische wereld van een peuter en kleuter om moeilijke eetmomenten aan te durven. Een banaan of een pruim kan misschien wel eng lijken als je het nog niet at. Kleef er twee stickeroogjes op. Hallo, Boris Banaan en mevrouw Pruim. Zij hebben heel wat verhalen te vertellen en worden plots veel aantrekkelijker voor een jong kindje.

  • Focus op wat wél lukt en zeg dit ook luidop. Jij bent de grootste supporter, de persoonlijke coach aan de zijlijn. Alle fruitjes opeten hoeft niet. Proeven is al heel wat. Zet het proces in de verf en geef complimentjes voor alle stappen die wel lukken. Erkenning voor het proces benadrukt immers meer wat je écht wil stimuleren: de durf en het doorzettingsvermogen om die spannende momenten aan te gaan. Jouw zoon of dochter leert zo te vertrouwen op zichzelf en weet na een tijdje dat hij het ook alleen kan!

Tot slot:

Geef niet te veel eten mee naar school. Een lege brooddoos is ook voor jouw kleuter een duidelijker succes.

Dring nooit voedsel op. Proeven en eten in een nieuwe omgeving heeft tijd nodig. Gemiddeld moet je een tiental keer éénzelfde product proeven, alvorens je de nieuwe smaak gewend bent. Zie je een half-gekauwd stukje pruim in dat fruitdoosje zitten ’s avonds, bedenk dan dat het heel knap is dat er werd geproefd. Ook dat is weer een stapje verder in het leerproces.

Belonen met iets zoets hoeft zeker niet. Het heeft misschien wel een positief effect op korte termijn, maar vaak werkt deze ‘magische’ oplossing niet zo lang. Bedenk bovendien dat je zo, zonder woorden, zegt dat het nieuwe voedsel niet zo lekker smaakt als de beloning. Je maakt dus de kloof tussen het zoete, dat al goed gesmaakt wordt, en het nieuwe eten groter.

Geen Reacties

    Laat een reactie achter